Tänapäeva töökohad on põnevad ja arenevad tempokamalt kui kunagi varem, kujundades ja muutes ümber kogu tegevuse. Alustame sellest, kuidas tööle kandideerija tööandjaga ühendust võtab ja kuidas kumbki pool informatsiooni edastab ning oma rolli kannab.
Imelik on mõelda, et aastatel 2000 oli Google just oma California garaažikontorist välja kolinud, Apple’it muuseas peeti ebaõnnestunuks ja YouToube’i loomiseni oli veel 5. aastat aega. Miks vajame seda infot just praegu? Olen töötanud kokku 9 ja enam aastat koolitus-ja konsultatsioonifirmas ning enne seda telekommunikatsioonis. Igapäevaselt suhtlen palju personali-, koolitus-, tegevjuhtidega. Ühiste arutelude ja arendusprotsesside tulemusel on tekkinud mõtted käesolevas kirjutises just praktilisest kogemusest. Varasematel aastatel ei ole kaasaegne töökeskkond avatud kontoritega ühendanud nii paljusid põlvkondi samaaegselt. Räägime mõnikord isegi neljast põlvkonnast, kellel on väga erinevad uskumused, tõekspidamised ja väärtused. Kui see kõige noorem põlvkond tööle asub, võivad neil olla arvutialased teadmised kaugel sellest ees, mida tööandja kasutab. Hästi on, kui see on vastupidi. Mitte kunagi varem ei ole olnud võimalik kaasata ja integreerida talente tervest maailmast, lülitades nad ettevõtte arendamisse. Julgustatakse nn lahtiste uste põhimõtet, mis annab igale töötajale võimaluse tööalaseid probleeme otse juhatusega arutada. Nimekiri on veelgi pikem, ent püüame siit edasi liikuda praktilisest ja inimlikust vaatest. Ühendatud kogemused ja teadmised on andnud meile usu, et kui tahame edukalt toime tulla, siis tuleks ajaga kaasas käia. Jah see kõik on õige, ent „vaatame otsa“ ka hetkevõimalustele, mida mina ise saan ära teha tööle kandideerijana. Kuidas ma kohanen ja kohandun ning millised on vead, millest hoiduda?
Vaata üle oma dokumendid
Kõik algab ikka ja jälle ettevalmistusest. Ettekujutus oma tuleviku töökohast. Anname endale piisavalt aega, et valmistuda kohtumisteks ja intervjuudeks. Enne seda, et kohtumistele üldse saada, vaata üle oma dokumendid. Kaaskirja ja elulookirjelduse (CV) koostamine nõuab korrektsust. Dokumentide vormistamine ja esitamine erineb valdkonniti ning personalitöötajad pööravad tähelepanu kõigele: alates teie stiilist, fotost, kirjatüübist ja lõpetades lohakusvigadega. Kui kandideerimisdokumendid vajavad värskendamist ja täiendamist, lase need üle vaadata. Veendu selles, et tood esile just need omadused, mis kõige paremini vastava ametikohaga kokku lähevad. Ja ära kirjuta pikki kaaskirju. Piisab ühest leheküljest. Tunne kella. Toon näite oma perekonnast, et kui poeg hiljuti tööintervjuule oli minemas, siis läks ta kohale 30. minutit varem ja see tuli talle kasuks. Täna on ta soovitud töökohal.
Loe ridade vahelt
Oletagem, et kõik on läinud võrdlemisi sujuvalt. Alustate uuel töökohal ja olete valmis panustama. Arenev töösuhe tulevikus eeldab mõlema poole huvide ühisosa ja selle nimel tegutsemist. Alustuseks ärge alahinnake organisatsioonikultuuri. Mõnikord võivad jääda uuel töötajal ettevõtte tavad ja väärtused märkamata. Oleme liialt hõivatud iseendaga. Võta aega ning jälgi, mis uues ettevõttes toimub. Selleks, et saaksid vaadelda kolleegide käitumist, saabu vahel tööle veidi varem ning lahku mõnikord peale teisi. Ära jää pidevalt peale tööaega, siis kõnetab Sind juht ja ütleb, et põled läbi ja kasuta edaspidi tööaega efektiivsemalt. Liigne tagasihoidlikkus ja silmapaistmatus ei tule paraku kasuks. Oma uuel töökohal võiksid arendada suhteid juba esimesest töötunnist alates. Kõigepealt tutvu oma uute kolleegidega ning uuri millega nad tegelevad. Kes, mille eest vastutab. See annab laiema pildi organisatsioonikultuurist.
Ole õpihimuline
Uus töökoht on uute oskuste arendamise ja mitmekülgsuse kasvatamise aeg. Nüüd on õige aeg saada teadmisi ja omandada praktilisi oskusi. Võta aega enesetäiendamiseks. Tee selgeks mõni uus arvutiprogramm, (mudel) või näiteks see, kuidas teised osakonnad (meeskonnaliikmed) töötavad. Tööandja jaoks on oluline näha, et oled õpivõimeline ning Sinu kiirest arengust võib kasvada ettevõttele reaalne kasu. Sul on võimalik oma šansse märkimisväärselt tõsta, kui näitad, et sinu rõõmsameelne suhtumine, entusiasm ja eluhoiak Sind toetavad. Meenutan alati minu kogenud kolleegi poolt väljaöeldud mõtet „Tihti lastakse ametist priiks pigem suhtumise ja hoiakute pärast, mitte niivõrd töötaja professionaalsete oskuste puudumise tõttu“.
Suhtle juhiga
Väga oluline on tööandja ootustest arusaamine. Millised need minule on? Suhtle oma juhiga ja selgita välja töökohast tulenev vastutusala, eesmärgid ning uuri, kuidas hinnatakse ja mõõdetakse töö efektiivsust ja tulemusi. Ära karda küsida tagasisidet. Pole vaja oodata 3-6 kuud või aasta, et küsida otseselt juhilt või kolleegilt, kuidas Sul tööga läheb. Alusta juba praegu. Uuri võimalusel igakuiselt, kuidas Sa hakkama saad. Arutage, millega oled hästi toime tulnud, kus oled teinud eksimusi ning mida saaksid parendada. Mis võiksid olla Sinu pluss üks sammud ja arengukohad. Ära arva, et keegi ei märka Sinu vigu. Aktsepteeri ja tunnista, siis õpid neist ja liigud edasi.
Uus töökoht meenutab Sulle, milliseid väärtusi tahad rõhutada. Näita, et pead lugu oma tööst, et hoolid ka tööandjast/meeskonnast. Vaata tegelikkust uue pilguga. Ole tänulik ja hinda pisiasju.
Ettekujutus võibki saada reaalsuseks. Edu Sulle uuel töökohal.
Lisaks kasutatud allikmaterjal : 2020. aasta töökoht –kuidas innovatiivne ettevõte homseid töötajaid kohale meelitab, arendab ja hoiab. Juba täna. Jeanne C. Meister, Karie Willyerd.